Úprava prostredia znamená vytvorenie štruktúrovaného a podporného prostredia, ktoré podporuje pozitívne správanie a minimalizuje spúšťače nežiaduceho správania. To môže zahŕňať organizáciu fyzického priestoru špecifickým spôsobom, využívanie vizuálnej podpory a zavedenie konzistentných rutín. Proaktívnym nastavením prostredia na podporu úspešných interakcií a úloh sa jedinci s autizmom môžu cítiť pohodlnejšie a bezpečnejšie, čo vedie k zlepšeniu výsledkov správania.
Jednou z účinných stratégií v rámci tohto prístupu je používanie vizuálnych plánov, ktoré poskytujú jednotlivcom jasný prehľad aktivít a očakávaní, pomáhajú im orientovať sa v dni s predvídateľnosťou a znižujú úzkosť.
Ďalšou metódou je úprava prostredia, kde sú zmyslovo priateľské priestory navrhnuté tak, aby vyhovovali zmyslovým potrebám a podporovali priaznivé vzdelávacie prostredie. Miestnosť je usporiadaná tak, aby minimalizovala rozptýlenie a zlepšila zameranie na aktivity. To znamená, že je rozdelená a prispôsobená na rôzne činnosti, ako napríklad na individuálnu výučbu a aktivity so vzdelávacími materiálmi, časti určené na učenie založené na hre, tiché časti a podobne.
Integrácia technológií je už bežnou praxou. Technologické nástroje, ako tablety, interaktívne hry či aplikácie a rôzne iné digitálne zdroje, môžu urobiť učenie zaujímavejším a príjemnejším a podporiť pozitívne spojenie s terapeutickými aktivitami.
Bezpečnosť je prvoradým faktorom pri vytváraní prostredia v centre. Je nevyhnutné zabezpečiť, aby všetky materiály, nábytok a vybavenie boli vhodné pre deti, netoxické a navrhnuté tak, aby sa v nich ľahko orientovali deti všetkých schopností. Bezpečnostné opatrenia sa vzťahujú na fyzickú dostupnosť a zmyslové hľadiská s prihliadnutím na jedinečné potreby a citlivosť každého dieťaťa.
V terapeutických centrách zohrávajú zmyslové prvky dôležitú úlohu pri podpore detí s rôznymi potrebami zmyslového spracovania. Napríklad senzorické miestnosti poskytujú upokojujúce účinky a zvýšenú stimuláciu pre jedincov s poruchami zmyslového spracovania. Tieto miestnosti ponúkajú príležitosti na socializáciu, zlepšenie sústredenia a kognitívny rozvoj.
Senzorické miestnosti sa využívajú na uspokojenie jednotlivcov so zmyslovými problémami tým, že poskytujú bezpečný priestor na zvládanie emocionálnych reakcií a zmyslového preťaženia. Začlenením prvkov, ako sú upokojujúce svetlá, hmatové povrchy a interaktívne vybavenie, vytvárajú tieto miestnosti prostredie, ktoré podporuje relaxáciu a zmyslové skúmanie.
Takéto prostredie nielen podporuje učenie a rozvoj zručností, ale uprednostňuje aj blaho a pohodlie detí. To prispieva k účinnosti a úspešnosti terapeutických intervencií pri podpore holistického rozvoja detí s rôznymi potrebami.